“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

AOC, yeni nesil oyuncu monitörünü duyurdu!

AOC, oyun odaklı yeni monitörü Q27G4Z modelini Çin pazarında satışa sundu. 27 inç boyutunda bir IPS ekranla gelen model, sunduğu yüksek yenileme hızı ve gelişmiş görüntü teknolojileriyle dikkat çekiyor. Yeni sürüm, geçen yıl tanıtılan versiyona …

Bilim insanları ”karadelik bombası” yaptılar

Fizikçiler, enerjinin bir karadelik tarafından yükseltildiği ve hapsedildiği bir teoriyi gerçeğe dönüştürdü.

Orta segment karışacak: OPPO Reno 14 performans testinde!

OPPO, ürün yelpazesini genişletmek için çalışmalarını sürdürüyor. Çinli marka bu kapsamda çok yakında Reno 14 modelini kullanıcıların beğenisine sunacak. Son gelişmeler ürünün performans testlerinde göründüğünü gözler önüne seriyor. İşte ayrıntılar …

4.500 yıl önce gömülen Perulu kadının gizemi: Saçları bile duruyor!

Antik bir mezarda bulunan ve yüksek statülü bir kadına ait olduğu düşünülen mumyalanmış beden, bugüne kadar neredeyse hiç bozulmadan gelmiş olması nedeniyle görenleri şaşkına çevirdi.

Servisler bölümü Apple’ın en kârlı bölümü haline geldi

Yılın ikinci çeyreğinde rekor gelir elde eden ve brüt kâr marjını da rekor seviyeye çıkaran Apple’ın bilançolarındaki en dikkat çekici kısım şüphesiz Servisler bölümü oldu. Bağımsız bir bölüm haline geldikten sonra Servisler yükseliş ivmesini hiç …

Türkiye’nin nükleer denizaltı hedefi resmen doğrulandı

Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Ercüment Tatlıoğlu, Warships International Fleet Review dergisine verdiği özel röportajda Türkiye’nin milli denizaltı projeleri kapsamında birden fazla platform üretmeyi ve bu alanda ihracat yapmayı …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir