“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Çip devi TSMC, dünya genelinde 24 fabrika inşa ediyor

Tayvan merkezli teknoloji devi TSMC, yüksek teknoloji çiplerin üretiminde dünya lideri konumunda. Şirket, yapay zeka sektöründeki artan çip talebi nedeniyle üretim kapasitesini hızla artırıyor. Şu anda dünya genelinde 24 fabrika inşa eden TSMC …

ABD’de satılan iPhone modelleri Hindistan’da üretilecek

ABD’li firmaların yıllardır üretimi Çin’den başka ülkelere kaydırma çabası henüz tam anlamıyla sonuç verebilmiş değil. Apple en azından ABD’de satılan iPhone modellerinin Çin dışında üretilmesini sağlamak istiyor.  iPhone tarihinde Hindistan …

AMD Radeon RX 9070 GRE için 12GB bellek onaylandı

AMD’nin yeni ekran kartı ailesinin beklenen üyelerinden biri olan Radeon RX 9070 GRE, sızıntılar sayesinde artık daha yakından incelenebiliyor. Şu anda sadece Çin pazarına yönelik olarak hazırlanıyor gibi görünen bu yeni model için 12GB bellek …

HAVELSAN’ın BAHA İHA’sı Kara Kuvvetleri envanterine girdi!

Türk Silahlı Kuvvetleri’nin insansız sistem kabiliyetlerini artıran yeni bir adım atıldı. HAVELSAN tarafından geliştirilen dikey kalkış ve iniş yetenekli BAHA isimli insansız hava aracı (İHA), Kara Kuvvetleri Komutanlığı tarafından tedarik edilen …

Google, Gemini’yi telefonlara yüklemesi için Samsung’a “çılgın paralar” ödüyormuş

Google hakkındaki anti-tekel davasında ortaya çıkan bir gerçek, şirketin Gemini’yi kullanıcılara kabul ettirmek için ne kadar büyük paralar ödediğini gösterdi.

TSMC, 1.4nm üretim sürecinin detaylarını paylaştı

2nm üretim sürecini kullanıma sunmaya hazırlanan TSMC, bir yandan da daha gelişmiş üretim süreçleri üzerinde de çalışmalarını sürdürüyor. Tayvanlı şirket, gelecek nesil 1,4nm (A14) teknolojisini duyurarak ayrıntıları paylaştı. 2028’de seri …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir